startpagina
teksten Osse canon *
de 50 vensters: een overzicht
ontstaan canon
canonkaart
links
contact & colofon
zoeken

De Osse canon geeft in 50 vensters de geschiedenis weer van de gemeente Oss, vanaf de prehistorie tot aan de huidige tijd.

De Osse canon wil de lokale geschiedenis voor een breed publiek toegankelijk en laagdrempelig maken; deze canon is van én voor iedereen in de gemeente Oss.

  vorig venster volgend venster
 
  Van laden en lossen tot logistiek centrum
45. Van laden en lossen tot logistiek centrum
  1960 - heden
 

Vervoer over water was in de negentiende eeuw de meest efficiënte manier van vervoer. Vooral sinds er met stoomboten in plaats van zeilboten en trekschuiten kon worden gevaren, was vervoer per boot gewild. Op veel plaatsen werden kanalen gegraven, maar ze waren nog niet af, of de spoorweg bleek nog sneller te zijn en bovendien makkelijker aan te leggen. In die tijd streden de Osse margarinefabrikanten Van den Berg en Jurgens over de locatie van een toekomstige haven en kanaal. Echter, ook Oss kreeg in de negentiende eeuw geen kanaal, maar wel een spoorweg. Toch was de binnenvaart een belangrijke schakel in het vervoer. Oss bleef wat dat betreft tot het begin van de jaren zestig aangewezen op de kades in Ravenstein, Megen en Lithoyen. 

Toen op 14 juni 1968 Prins Berhard per helikopter landde op bij het Burgemeester-Deelen-kanaal was een oude droom van de gemeente Oss en de Osse industrie eindelijk waarheid geworden. Want wat in de negentiende eeuw niet lukte, kon in de jaren zestig wel; Oss kreeg een kanaalverbinding met de Maas en wordt bereikbaar over groto vaarwater. Deze opening trok veel aandacht. Prins Bernhard was uitgenodigd door de Osse burgemeester Janssen die hij nog kende uit de tijd van het verzet. De prins opende die dag ook nog de havens van Waalwijk en Cuijk.

Toen de haven in Oss er eenmaal was, voldeed hij al snel niet meer aan de gestelde verwachtingen. In 1986 werd de haven vergroot. Pas vanaf 1980 was er een eigen overslagbedrijf. Daaruit kwam later de Containerterminal Oss voort. Inmiddels is Oss een van de weinige plaatsen in Zuid-Nederland met een haven voor de grootste binnenvaartschepen.

Op 1 juni 1944 richtte Harry Vos zijn gelijknamige transportbedrijf op, met één Chevrolet en een bodedienst tussen Oss en Nijmegen. Gedurende de jaren vijftig en zestig groeide de onderneming. Harry Vos Transport werd één van de grootste transportbedrijven in Nederland die grensoverschrijdende transporten uitvoerde. De vloot bestond inmiddels uit 21 vrachtwagens en er waren 37 medewerkers in dienst. In 1970 werd Harry Vos Transport omgedoopt tot Expeditie en Internationaal Transportbedrijf Harry Vos BV. Met Wim Vos, zoon van de oprichter, aan het roer werd het Harry Vos Transport Group; een logistieke dienstverlener. In 1998 kreeg de onderneming de huidige naam, Vos Logistics. Zij verzorgen vervoer over water, spoor en weg.

Het wegvervoer in de regio profiteerde van de aanleg van de A50 met een brug bij Ravenstein. Tot 1973 was Ravenstein aangewezen op de ponten naar Niftrik en Batenburg. Elk Maasdorp had toen nog een eigen pont. En de schoolkinderen van de overkant hadden altijd een mooi excuus: “De pont voer niet, was te laat…” Voor een brug over de Maas moest men vóór 1974 omrijden naar Grave (1929) of ’s-Hertogenbosch (1937).
Sommige veren bestaan nog steeds, andere zijn in ere hersteld als toeristische trekpleister voor fietsers en wandelaars.

Bijdrage: Agnes Lewe